Bandeigenschappen

De bandenmaat is af te lezen op de zijkant (wang) van de band. Een voorbeeld - 195/55R16 87V

Breedte: de breedte van de band is 195 millimeter breed
Hoogte: de hoogte van de banddoorsnede staat in verhouding tot de breedte - in dit geval 55%
Radiaal: de R staat voor een radiaal band en heeft te maken met de constructie van de band
Diameter: de band is geschikt voor een 16 inch wiel
Loadindex: het draagvermogen van de band is 87 en staat gelijk aan een belasting van 545 kg per band
Snelheidsindex: een V-codering staat gelijk aan een maximale snelheid van 240 km/u

De loadindex geeft aan hoeveel gewicht een band kan dragen (draagvermogen). Een band mag dan ook niet hoger belast worden dan wordt aangegeven. Het draagvermogen is af te lezen uit de Tabel Loadindex. Het minimale draagvermogen dient altijd per as te worden bekeken. De maximale aslast van een personenauto kan namelijk voor en achter verschillen. De loadindex wordt altijd vermeld in combinatie met de snelheidsindex.

Een hogere snelheidsindex of loadindex is altijd toegestaan, lager echter niet. Dit heeft te maken met het maximale gewicht en snelheid van de auto.

Controleer de spanning van uw banden minstens één keer per maand. In het bijzonder voordat je een traject met hoge snelheid gaat afleggen. De juiste spanning is van belang voor de veiligheid en de levensduur van de banden. Deze controle dient 'koud' te worden uitgevoerd (na minder dan 3 km te hebben gereden).

Het is toegestaan om met verschillende soorten banden te rijden zolang er per as dezelfde soort banden zijn gemonteerd. Echter, het is absoluut af te raden om een mix van verschillende bandenprofielen te monteren. Dit kan negatieve invloed hebben op het rijgedrag. Ook is het af te raden banden met verschillende profieldieptes per as te monteren.

Droogtescheurtjes in de band zijn een gevolg veroudering en worden veroorzaakt door de zon. Probeer zoveel mogelijk parkeren in de volle zon te vermijden. Parkeert u langere tijd uw auto en is er geen schaduwplek aanwezig? Dek dan uw banden af met behulp van bijvoorbeeld een bandenhoes.

De DOT-code (Department Of Transportation) is te vinden op de zijkant (wang) van de autoband. Deze DOT-code bevat informatie over de productiedatum van de band. De eerste twee cijfers staan voor de productieweek, de laatste twee cijfers staan voor het productiejaar. De productiedatum van een band met een DOT-code van 0216 is dan week 2 in 2016.

De wettelijke minimale profieldiepte van autobanden mag niet minder zijn dan 1,6 millimeter. Je kunt de profieldiepte van de band opmeten door gebruik te maken van een bandenprofielmeter of bijvoorbeeld een muntje. Meet voor een goede indicatie altijd in het midden van de band.

Wanneer de band een profieldiepte heeft van minder dan 1,6 mm wordt de band wettelijk afgekeurd. Bandenbestellen.nl adviseert uw zomerbanden te vervangen bij minimaal 2,5 mm om onveilige situaties te voorkomen. Winterbanden verliezen sneller hun eigenschappen en daarom adviseren wij uw winterbanden te vervangen bij een profieldiepte van 4 mm.

Aquaplaning ontstaat wanneer de band het regenwater op het wegdek onvoldoende afvoert. De auto zweeft dan als het ware op het water, waardoor sturen en remmen niet meer (goed) mogelijk is. Bij veel water op het wegdek dient de snelheid aangepast te worden. Te weinig profieldiepte heeft een duidelijk negatief effect op aquaplaning. Vervang dus tijdig uw banden om onveilige situaties te voorkomen.

Dat is de weerstand die ontstaat in het contact van de autoband met het wegdek. Een hoge rolweerstand heeft een negatief effect op het brandstofverbruik en het rijcomfort voor de bestuurder. Check het Bandenlabel voor meer informatie.

Het Europees Bandenlabel geeft informatie aan de gebruiker over drie belangrijke criteria die de basis vormen voor de evaluatie van de efficiëntie van de band: brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en geluidsniveau. Kijk voor meer informatie op de pagina Bandenlabel.

Een richtinggebonden profiel zorgt voor optimale waterafvoer en geluidsreductie. Op de zijkanten van richtinggebonden banden staat een pijl afgebeeld. Bij het monteren van richtinggebonden banden moet de pijl met bijschrift 'ROTATION' in de voorwaartse rijrichting van de auto wijzen.

Run-flat banden hebben een steviger karkas dan gewone banden. Door de versterkte zijkant (wang) van de band is het mogelijk om bij een lekke band maximaal 80 kilometer door te rijden met een maximale snelheid van 80 km/uur. De runflat band werkt samen met een ingebouwd waarschuwingssysteem (TPMS & Tyre Pressure Monitoring System) in uw auto. Als de runflat band lek is, verschijnt er een waarschuwing in het display van uw auto. U weet dan direct dat u uw snelheid en rijgedrag moet aanpassen.

Niet alle auto's zijn geschikt om op runflat banden te rijden. De banden kunnen alleen gemonteerd worden onder auto's die voorzien zijn van een ingebouwd waarschuwingssysteem (TPMS). Vanaf 1 november 2014 is elke nieuwe personenauto in de EU verplicht over een bandenspanning controlesysteem te beschikken.

Ook de velg moet geschikt zijn voor montage van een runflat band. Wanneer een runflat band op een "normale" velg wordt gemonteerd en de band loopt leeg, dan kan het gebeuren dat de band over de hump wordt getild en naar het midden van de velg loopt. Op dat moment is de band binnen de kortste keren kapot.

TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) is een betrouwbaar elektronisch hulpmiddel in de auto dat de bandenspanning en temperatuur van de banden meet. Deze bandenspanningscontrole systemen zijn sinds november 2014 verplicht voor alle nieuw geregistreerde auto's.

Nee, alleen nieuwe auto's die vanaf november 2014 op de markt gebracht worden dienen voorzien te zijn van een TPMS.