De juiste bandenspanning

Elke autorijder weet dat het controleren van de bandenspanning hoort bij het onderhoud van de auto. Banden vormen namelijk het enige contact van de auto met de ondergrond. Toch wordt er onvoldoende aandacht besteed aan de juiste bandenspanning, wat vervelende consequenties tot gevolg kan hebben voor de verkeersveiligheid en uw portemonnee.

De juiste bandenspanning is belangrijk voor een optimaal rijgedrag van uw auto. Het verbetert de stabiliteit, remprestaties en het rijcomfort. Overbodig te vermelden dat een juiste bandenspanning positief uitpakt voor de levensduur van de banden, minder slijtage en vervorming, en het brandstofverbruik, door een lagere rolweerstand. Een lager brandstofverbruik komt ook het milieu ten goede.

Wat is de juiste bandenspanning?

De juiste bandenspanning verschilt per bandtype, maat en het gewicht van de auto. De druk mag niet te hoog en niet te laag zijn. Maar wat is dan wél de juiste bandenspanning? Het instructieboekje van de autofabrikant vermeldt de meest ideale bandenspanning, uitgedrukt in bar. U kunt de juiste spanning ook terugvinden aan de binnenkant van de benzinetankklep of in het bestuurdersportier. Vaak is dit tussen de 2,0 en 3,0 bar.

Bij veel auto’s is de bandenspanning bij de voorbanden wat hoger dan bij de achterbanden, door de zware belasting van de motor. Voorafgaand aan uw vakantie kunt u zich ook voorstellen dat de kofferbak zwaarder wordt belast en uw banden daardoor een hogere spanning nodig hebben. Voer ook de spanning in de voorbanden op met 0,2 / 0,3 bar wanneer de auto een aanhanger trekt.

De buitentemperatuur is van invloed op de bandenspanning. Onder winterse weersomstandigheden raden wij aan om 0,2 bar extra toe te voegen, bovenop de adviesspanning.

Te hoge bandenspanning

Een te hoge bandenspanning (vanaf +0,5 bar) vermindert het rijcomfort doordat de verende werking van de banden deels verloren gaat. Wanneer de band te rond wordt, vermindert het contact met het wegdek. Dit leidt tot minder grip en een snellere slijtage van het midden van de autoband. Andere ongewenst neveneffecten zijn de verhoogde kans op een klapband en aquaplaning. U kunt daarom de verleiding weerstaan om de spanning, als voorzorgsmaatregel, extra te verhogen.

Te lage bandenspanning

Uw voertuig verbruikt meer brandstof bij een te lage bandenspanning (van -0,5 tot -1,5 bar). In tegenstelling tot een hogere bandenslijtage in het midden bij een te hoge bandenspanning, slijt de band harder aan de zijkanten (de ‘schouders’) bij een te lage spanning. De band vervormt als het ware. De auto is tevens minder toegerust om onregelmatigheden in het wegdek op te vangen. De verminderde grip kan leiden tot een langere remweg en een grotere kans om weg te slippen.

Een bijkomend neveneffect is een grotere kans op een klapband, wanneer u langdurig op banden met een te lage spanning rijdt, omdat de banden warmer worden door de hogere wrijving. Ook is de kans op aquaplaning groter, omdat een groter bandoppervlak in contact staat met de natte ondergrond.

Bandenspanningstabel

Naast de fabrieksinformatie kunt u ook een bandenspanningstabel raadplegen. Veel bandenfabrikanten, waaronder Continental, Goodyear en Vredestein, hebben deze handige tool opgesteld. In de tabel wordt de meest ideale spanning per merk, type en bandenmaat gegeven, voor de voorbanden en achterbanden, zowel bij een normale als volledige belasting.

Klik hier voor de bandenspanningstabel van Vredestein.

Bandenspanning controleren

Een band verliest aan druk, omdat rubber niet luchtdicht is. Per maand is dit ongeveer 0.2 bar. U kunt zelf de spanning controleren met een spanningsmeter en bijvulpomp bij het tankstation, of dit laten doen door een VACO-bandenspecialist. Wij adviseren om minimaal eenmaal per maand een bandencheck te doen. Controleer uw banden bij voorkeur wanneer ze koud zijn, omdat tijdens het rijden de temperatuur stijgt en de spanning oploopt. Zorg ervoor dat beide banden op dezelfde as een gelijke spanning hebben. Het kan leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties wanneer de linker- en rechterkant van uw auto hierin verschillen.

Vergeet bij het controleren van de bandenspanning van uw vier banden niet om de reserveband ook te controleren en op (iets hogere) spanning te brengen. Een lege reserveband is namelijk nutteloos als het erop aankomt.

Stikstof in plaats van perslucht

U kunt uw autobanden langer op spanning houden door stikstof te gebruiken, in plaats van perslucht. De chemische kenmerken van stikstof bieden voordelen voor uw portemonnee en de verkeersveiligheid. Stikstof is namelijk stabieler, in vergelijking met zuurstof, omdat het bestaat uit grotere moleculen. Deze moleculen ontsnappen niet zo eenvoudig door de rubberwanden. Stikstof heeft tevens een hogere warmtecapaciteit, waardoor de band niet zo snel opwarmt. Omdat de band langer op spanning blijft met een minimale rolweerstand, merkt u dit aan het lagere brandstofgebruik.

Stikstof wordt veelvuldig gebruikt in de autosport, omdat het niet brandgevaarlijk is. Het enige nadeel van het gebruik van stikstof is het risico op brandwonden en verstikking. Laat het vullen van uw banden met stikstof daarom aan professionals over. En ook voor stikstof geldt: controleer uw bandenspanning met enige regelmaat.

Bestel hier uw autobanden via Bandenbestellen.nl.

Vindt hier uw dichtstbijzijnde VACO-bandenspecialist.

De voordelen van een balanceren

  • Kortere remweg
  • Minder kans op een klapband
  • Minder slijtage
  • Lagere brandstofkosten
  • Minder CO²-uitstoot
  • Verhoogd rijcomfort
  • Stabiele wegligging